För att ge er och ert djur den bästa omvårdnaden som möjligt, har vi utformat denna behandlings information.
Vid nödvändighet för trimmarens och hundens säkerhet förbehåller vi oss rättigheten att använda munkorg eller trimkoppel eller trimarm. Du som kund kommer alltid att bli informerad om vad som har skett vid behandlig, samt att vi ger tips och råd för bästa hantering inför nästa besök.
Kunden är medveten om ifall att dess husdjur inte samarbetar med trimmaren och inte står stilla under behandlingen, ansvarar inte hundtrimmet eller trimmaren för klippsår eller någon annan sorts skada såsom hudirritation eller dylikt. Detta ansvar avsäger Zvanza sig. Djurägaren är skyldig att informera om hunden inte är van vid hantering. Djurägaren är införstådd att det kan vara en stress för djuret att utstå. Dockgör Zvanza allt för att djuret ska behandlas så smidigt och stressfritt som möjligt för att djuret ska få en god upplevelse.
För att djuret ska kunna samarbeta med trimmaren är det viktigt att ägaren inte är närvarande om vi inte specifikt begär detta. Vill man vara med och titta så får man betala extra för undervisning. De flesta djur försöker söka tröst hos ägaren och därför blir det svårare för trimmaren att utföra behandlingen. Vid specifika tillfällen kan trimmaren begära att ägaren är med.
Ägaren har sitt djur försäkrat och ansvarar och tar på mig allt ansvar finansiellt för djurets uppförande och hälsa.
Jag kommer att informera Zvanza om allergier, känslighet eller medicinska åkommor så att ni kan förekomma eventuella uppstådda situationer. Jag kommer också att meddela om jag vid tidigare tillfällen inte varit nöjd med klippning/trimning för att kunna förekomma missförstånd eller otrevliga situationer. (Det är Zvanza´s mål att utföra Klippning/trimning så noggrant som möjligt efter kundens beskrivning för att kunden ska bli nöjd) Om det är annan person än ägaren som lämna/hämtar djuret så ska tydliga instruktioner om önkemål på friseringen framföras, annars avsäger sig Zvanza från ev missnöjdsamhet angående utförandet.
Kunden är införstådd att trimmaren på Zvanza förstår att vissa hundar är känsliga för vissa moment ex kloklipp, öronplockning, trimning osv. Trimmaren har då full rätt att avbryta/hoppa över ett specifikt momen. Zvanza vill inte ge ert djur obehag, anser Zvanza att ett specifikt moment/behandling inte kan utföras kommer vi att meddela kunden om eventuella åtgärder/rekommendationer för djurets bästa.
Zvanza ansvarar inte för eventuella medicinska problem som förvärras vid behandling på trimmet. ( t ex vid hudallergier,exem osv.) därför är det viktigt att du som kund informerar detta till oss för att vi ska kunna ge ditt djur rätt behandling – Zvanza kommer att ge tydliga instruktioner om vad som gäller så att varken du eller din hund ska få obehag efteråt.
Då Zvanza är mån om djurets hälsa, så ger kunden Zvanza tillåtelse att vid nödsituation ta djuret till veterinär, och/men ägaren står för kostnaden. Detta inkluderar situationer som extrem stress, extrem nervositet eller annan skada. (Se punkt 2). Bedömer vi att hunden måste till veterinären omgående under behandling kontaktar vi er omgående om vart vi befinner oss på vägen .
Vid ohyrebehandling är djurägaren skyldig att informera om detta i förväg för att inte smitta ner andra . Skulle vi upptäcka att hunden har ohyra under tiden som den är hos oss utan att ägaren informerat eller vet om detta, kommer vi att behandla djuret med ohyreschampo, och det tillkommer en extra avgift för ägaren då vi måste sanera lokalen för att inte ohyran ska spridas vidare till andra hundar.
Att låta husdjurets päls tova ihop sig är mycket farligt för deras hälsa. Därför är det viktigt att man aldrig badar ett djur som har tovor. Trimmaren kan försöka tova ut detta för 430 kr per timme utöver trimpriset eller så kommer vi att raka ner ert husdjur för att få bort tovorna, allt för djurets bästa. Nedrakning görs då det är det enda sättet att ge huden det syret den behöver för att ny frisk päls ska kunna växa ut. Kostnaden för detta beror på husdjurets storlek och samarbetsvilja. Om ni som kund ändå kräver att vi reder ut tovorna, kommer det inte att göras om det tillför husdjuret stress eller plåga. Att reda ut tovor är otroligt plågsamt och kan tillföra hudproblem såsom eksem eller klåda. Kunden är medveten om att vanvård av pälsen kan tillföra ytterligare hud problem efter trimning såsom irritation/klippsår efter klippning med maskin, borstning och kamning.
Kunden är medveten om ifall att vi kommer överens om nedrakning av djuret så ändras djurets utseende då den blir nedrakad (om du skulle raka ner ditt eget hår så skulle du också ändra utseende) men kunden är införstådd med att pälsen kommer att växa ut igen. Dessutom är kunden medveten om att det kan påvisa dolda hudirritationer som redan funnits där.
Vi kommer att försöka hålla tidsfristen i den mån det går, en behandling tar normalt 1-3 timmar från det att er tid börjar, men om ert husdjur inte samarbetar eller har hudproblem eller tovor kan det ta längre tid. Då vi inte vill stressa djuret, så är vi noga med att ta behandlingen efter djurets tidsplan/tålamod. Om det skulle ta mer än den tid som är beräknade för den bokade behandlingen tid så debiteras du för den tid ditt djur är inne på behandling. Vi tillämpar en timtaxa.
Våra trimmare är professionella. Kunden samtycker till trimmarens professionella rätt att besluta om vi vill upphöra med behandling pga tex aggressivt beteende. Vi har rätt att neka en kund pga aggressivt beteende. (Vissa husdjur känner sig obekväma eller skrämda under trimningsprocessen och försöker då att bita trimmaren. Vi kommer att i sådana fall att meddela er och kräva er på eventuella kostnader. Meddela oss i förväg om ni vet att ert djur bits.)Vi vill riskera att skadas om vi känner att vi inte kan hantera djuret, samt att förvärra det för djuret och stressa upp den ännu mer. Detta för allas säkerhet.
Vi tar alltid extra hänsyn och tålamod vid äldre husdjur, men vi tar däremot inget ansvar för en eventuell stressreaktion eller dylikt. Trimning på äldre svaga djur sker på ägarens ansvar. Ju äldre man blir desto känsligare blir djuret precis som vi människor. Vår erfarenhet visar att många äldre djur inte brukar få större problem vid behandling. Men vi vill uppmärksamma att äldre djur kan bli senila, dementa, få tunnare glesare päls, ont i tänder, få ledproblem mm. Och har då lättare för att stressa upp sig.
Kunden förbinder sig att komma på sin bokade tid, vid uteblivet besök eller sen ankomst med minst 20 minuter kommer kunden att debiteras för hela behandlingsavgiften. Om kunden ankommer sent till sin bokning avgör timmaren om dess bokade behandling hinner att genomföras. Kunden är införstod med att Zvanza har möjlighet att neka kunden att genomföra behandlingen trots att kunden ändå måste betala. En extra avgift kan tillämpas om trimmaren behöver lägga till mer tid för att genomföra djurets behandling då kunden ankommit sent. Avbokning sker senast 24 timmar innan bokad tid.
Zvanza lagrar kunduppgifter och uppgifter om djuret i vårt bokningssystem för att kunna fullfölja bokningar och behandlingar. Kunden kan känna sig trygg med att Zvanza aldrig lämnar ut några personuppgifter till tredje part. Alla personuppgifter där kunden inte bokat en tid på över 12 månader raderas från vårt system en gång om året.
Då kunden hämtar sin hund efter den tid vi avtalat vid inlämning kommer kunden att bli debiterad för försenad hämtning med 230 kr per påbörjade 30 minuter.
Dessa behandlingsvillkor gäller för Zvanza´s samtliga kunder. Kunden ansvarar själv för att ha tagit del av våra behandlingsvillkor. Villkoren finns tillgängliga på vår hemsida www.zvanza.se